Pagina's

zondag 10 juni 2012

Leer 'Nee' zeggen!


Als er iets is waar ik ontzettend in faal, is het 'nee' zeggen. Iemand hoeft maar met een verzoek te komen en voordat ik het weet is het woord 'ja' mijn mond al uit. En wat kan ik daar van balen! Ik wil het allerliefste op dat moment 'nee' zeggen, maar toch uit angst dat ik die ander teleurstel zeg ik maar snel 'ja'. 

En wat kan dat soms een hoop stress opleveren. En de schuldige dat ben ik! Ik zeg dat ik iemand kom helpen schilderen, terwijl ik de volgende dag een belangrijk tentamen heb. Dat moet stoppen!

Dus vandaag heb ik voor jou een aantal tips om makkelijker 'nee' te zeggen tegen anderen.

1. Besef dat het oke is om 'nee' te zeggen.
Je hoeft niet overal ja op te zeggen. Het is prima dat je een keer 'nee' tegen iemand zegt. Let er wel alleen op dat je niet te vaak tegen dezelfde persoon 'nee' zegt. Want je kan best eens een keer iemand helpen.

2. Verzin geen smoesjes.
Misschien mijn allergrootste valkuil. Ik ga dan snel smoesjes verzinnen als: 'Nee, sorry ik heb het heel druk met school en nu even geen tijd.' Wees gewoon eerlijk en zeg gewoon nee.

3. Zorg voor een alternatief.
Wat ik vaak doe is voor een alternatief zorgen. 'Morgen komt mij niet zo goed uit, maar misschien kan ik je volgend weekend helpen?'. Het schuldgevoel is dan als sneeuw voor de zon verdwenen. Je zegt 'nee', maar je toont ook initiatief door met een nieuw voorstel te komen. 

Mijn laatste tip is: denk aan jezelf! Je hoeft niet iedereen te pleasen om te vriend te houden. Het is jouw keuze om ja of nee te zeggen, niet die van anderen.

3 opmerkingen:

  1. Ben er de laatste tijd steeds beter in, maar het is altijd zo moeilijk om niet bot over te komen!
    Goed geschreven!
    Liefs,xx

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...