Pagina's

zaterdag 18 juni 2011

Challenge Day


Afgelopen dinsdag vroeg mijn zusje of ik mee ging naar haar middelbare school om een film te kijken. 'Ja, gezellig!' was mijn eerste reactie. Ik wist dat ze een aantal weken geleden een dagje met school weg waren gegaan naar een studio in Hilversum om een aflevering over pesten op te nemen. Wat mij het meeste was bijgebleven was dat mijn zusje dolblij was dat ze naast Arie Boomsma had gezeten en een 'hug' van hem had gekregen. Totaal verliefd was ze! Maar wat ik niet wist, was dat het behoorlijk heftig was geweest!

Dagelijks zijn er honderden kinderen die op school gepest worden en met een rot gevoel van huis vertrekken én thuiskomen. Soms is het zo erg dat kinderen al bang zijn om het schoolplein op te lopen om iemand tegen te komen die een nare opmerking naar hun hoofd roept. Hartverscheurend!

Challenge Day wil daar verandering in brengen! Door middel van een workshop willen ze jongeren over een streep trekken door middel van simpele vragen en voorbeelden. Het resultaat is een openhartige dag waar veel lief en leed wordt gedeeld en zelfs op het eind een traantje wordt weggepinkt. Kinderen krijgen het besef dat ze elkaar toch niet zo goed kennen dan dat ze in eerste instantie dachten.

Dit teken is een gebaar van liefde.
Het is een typisch Amerikaans concept wat ze graag in Amerika willen behouden. Er zijn ontzettend veel landen die dit concept ook willen kopen om te gebruiken op middelbare scholen. Nederland is de eerste uitzondering die een aantal afleveringen voor de televisie mag maken. Speciaal voor deze mini-serie zijn er 2 ontzettend krachtige motiverende Amerikaanse sprekers overgevlogen die een aantal simpele opdrachten doen met de scholieren. Zij starten met iets persoonlijks over hun eigen leven te vertellen waar ze dagelijks mee 'dealen'. Op deze manier creëren zij een open, veilige sfeer waarin de scholieren hun verhaal kunnen vertellen. 
Zo starten ze allemaal met de zin: 'If you really knew me, you'd know that...' En sommige zinnen zijn echt ongelofelijk! Hoeveel mensen zijn er wel niet in jouw eigen omgeving die thuis problemen hebben of al veel meegemaakt hebben in het leven op een hele jonge leeftijd. Ik schrok er eerlijk gezegd wel een beetje van.
Maar het mooie van deze oefening is dat de scholieren op een hele andere manier naar elkaar gaan kijken. Het is een echte eye-opener voor velen. Kinderen die gepest worden doen hun verhaal, maar ook kinderen die altijd anderen hebben gepest blijken toch niet zo stoer dan dat ze zich voordoen. Deze dag veranderd bij iedereen het leven, al is het maar een beetje. Bekijk hieronder een trailer van Challenge Day in Nederland.


Ik vind dit echt een ontzettend mooi concept en de bedenkers hiervan kunnen trots op zichzelf zijn. De afleveringen van mijn zusje's school komen pas na de zomervakantie op Nederland 1. Ik zal het op tijd op deze blog zetten, dus hou mij in de gaten (of de televisiegids). 

Om dit bericht af te sluiten maak ik de zin ook af. 'If you really knew me, you'd know that .. 
  • Ik niet kan slapen met ruzie en soms een hele nacht wakker lig over alles te piekeren. 
  • Dat mijn ouders zijn gescheiden toen ik 12 jaar was en ik ze niks kwalijk neem.
  • Dat ik mij soms zorgen maak over mijn jongere zusje.
  • Dat ik heb gehuild bij het zien van deze film.
  • Ik niet altijd goed voor mijzelf zorg met eten.
Durven jullie deze zin ook af te maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...