Pagina's

woensdag 4 januari 2012

Zelfverdediging tips!


Als meisje loop ik niet graag alleen door donkere steegjes. Een docent heeft ooit tegen mij gezegd dat je positief moet denken en vooral niet bang moet worden van negatieve gevoelens. Maar, sorry hoor. Ik blijf het lastig vinden om te denken dat er aan het einde van die donkere steeg een dikke discotheek is. Ik ken mijn stad en al zou ik het nog zo graag willen, daar staat echt GEEN discotheek, hooguit ligt er ergens een lege fles drank. Dat is ook meteen de enigste overeenkomst. Vandaag ga ik een aantal tips geven om je veiliger te voelen of 'gevaarlijke' situaties te vermijden.

PS: dit kan heftig worden en ik wil je niet bang maken! Ik ga uit van de meest erge situaties die bijna nooit voorkomen. Maar jij en ik willen zeker niet die ene uitzondering zijn.


Als eerste kan je op een sport gaan om jezelf beter te kunnen verdedigen voor een aanvaller. Sporten die hierbij passen zijn: kick-boksen, Aikido, Jiu Jitsu of Krav Maga. Dat laatste heb ik voor precies één maand gedaan. Ik deed een cursus speciaal voor vrouwen. Je leert er handige trucs zoals je heupen te gebruiken als een aanvaller op je zit en je keel dicht knijpt. Er zijn zoveel technieken die je kunnen helpen in zo'n situatie. Bij de Krav Maga die ik volgde, deden ze ook alle 'aanvallen' in het donker. Want, ja er is niet altijd een spotlight op je gericht als je aangevallen wordt. 


Vergeet het verliezen van calorieën en pak de lift in plaats van de trap in een flat. Je veiligheid staat voorop. Pak nooit de trap in het donker als je alleen bent en je hebt de mogelijkheid om de lift te pakken. Aanvallers zijn dol op trappen. Je bent erg kwetsbaar als iemand je van bovenaf aanvalt. Bovendien heeft de aanvaller veel controle en een goed overzicht bij de trappen. 


Verlichting! Ik kan het honderd keer zeggen, maar loop vooral in verlichte plekken. Zorg dat je alles goed kunt zien en dat je niet door pikkedonkere steegjes gaat lopen. Voor aanvallers is licht hun grootste vijand. Voor jou is het je grootste vriend. 


Loop met je gezicht tegen het verkeer in. Zo kun je altijd zien wie er op je afkomt. Loop je met je rug naar het verkeer dan kun je niet zien wat er achter je gebeurt. Wil iemand je een auto in sleuren, dan merk je dit pas op het laatste moment. Je bent een makkelijkere prooi. Voorkom dit door aan de andere kant van de weg te lopen dan dat je gewend bent.


In de auto voel ik mij altijd een stuk veiliger. Maar ook hier neem ik vaak extra maatregelen. Ik doe eigenlijk altijd de deur op slot. Zo kan er niemand bij mij in de auto springen als ik voor een rood stoplicht sta te wachten. Het is een moeite van niks. Mijn vriend vind het altijd onzin dat ik dat doe. Maar je weet het maar nooit.


Afstand is je grootste vriend in een aanval. Hoe dichterbij een aanvaller bij je staat, hoe minder skills hij nodig heeft om jou iets aan te doen. Creëer ruimte tussen jou en je aanvaller, probeer zo veel mogelijk 'space' tussen jullie in te krijgen. 

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips en doen jullie er ook wat mee! Heb je zelf nog een briljante tip, laat hem dan vooral achter bij de comments.

4 opmerkingen:

  1. Woo Handig! Gelukkig laat mijn vriend me nooit in het donker alleen over straat gaan en haalt hij me altijd heel lief op :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superpost! Ik heb zelf ook een keer een zelfverdedigingscursus gedaan. Echt heel handig, we leerden echt alles. Aan het eind zelfs een plank doorgeslagen :D
    Nog een tip; brand roepen als er iets gebeurt, dan komen er altijd snel mensen aan!
    Xxx Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh best handig! Ik ben vaak 's avonds in het station enzo, en dat voel ik me altijd superongemakkelijk. Tegen het verkeer inlopen deed ik sowieso al, omdat ik me altijd inbeeldde dat iemand me wel eens kon omver rijden of de wagen intrekken (ja ik denk meteen het ergste). Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...